torsdag 27. august 2009

Forventninger

Denne uka hadde vi en prat om forventningene dere har til året som kommer. Jeg har oppsummert svarene deres i 25 punkter. Hva forventer dere at det siste året med norsk skal by på? Det er litt av hvert, og det dere skriver gir all grunn til å legge lista høyt både for læreren og elevene:

  • Variert undervisning, god struktur
  • Konkrete/gode tilbakemeldinger, få prøvene fort tilbake
  • Jobbe rettet mot eksamen
  • Hardt arbeid
  • Utfordringer
  • Forhåpentlig litt moro
  • Bra læringsmiljø
  • Gode karakterer
  • Utvide læringsplattformen
  • Samarbeide med læreren
  • Kreativt, tiltaende og variert læringsmiljø
  • Lenger tid til forberedelser før prøver/innleveringer
  • Et tungt fag som krever innsats
  • Lære bedre nynorsk
  • Faget dreier seg mye om bøker
  • Vi har lyst til å blogge
  • Lære mye artig
  • Diskusjoner, mer muntlig
  • Lære å analysere og drøfte ulike verk
  • Lære om ulike epoker
  • Film
  • Lite gruppearbeid
  • Fordypningsoppgaven
  • Morsommere enn 2. klasse
  • Flere vurderinger

Jeg er veldig fornøyd med disse svarene. De viser at de aller fleste har en seriøs innstilling til faget, og at dere har forventninger om at det kan bli et bra arbeidsår for dere. Dere forstår også godt at dette handler like mye om hva dere selv gjør som hva jeg gjør for dere. "Variasjon" går igjen som forventning hos veldig mange, og det er ikke så rart siden vi har 6 timer norsk i strekk hver uke. Jeg vil også ha variasjon! Det er også interessant at flere nevner at de vil "utvide læringsplattformen". Jeg har ennå ikke nevnt Ningen jeg har satt opp, men jeg mistenker at noen av dere har lest om den på bloggen min, og at dere er litt nysgjerrige på hva det er. Jeg planlegger å ta den i bruk i løpet av de neste to ukene. I følge spørreundersøkelsen jeg la ut på It's Learning er ca 80% positive til å blogge i norskfaget - en gledelig utvikling fra Vg1 da dere var mye mer skeptiske i begynnelsen. De første blogginnleggene har begynt å komme inn, og jeg ser at dere er flinke med ord!

Dere ønsker å samarbeide med læreren, og dere ønsker gode, konkrete og hurtige tilbakemeldinger. Det forstår jeg godt. Jeg har som kjent begynt å bruke vurderingsskjemaer som fremovermeldinger også, noe som så ut til å slå godt an. Dere skal begynne med de første vurderingsoppgavene allerede til uka, og da bruker vi først tid på å gå gjennom hva dere skal vurderes på og ulike grader av måloppnåelse før vi gjennomfører selve oppgaven. Jeg er spent på resultatet av det. Jeg har satt som mål for meg selv å være flinkere til å gi raske tilbakemeldinger dette året. Det har ofte tatt altfor lang tid tidligere.

Ved å sette ord på disse forventningene, både for dere og for meg, håper jeg å legge grunnlaget for et godt arbeidsmiljø i klassene mine dette året. Når vi kommer til juni 2010 skal jeg ta dem frem igjen. Det blir spennende å se hvor mange av forventningene vi har klart å innfri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails