søndag 20. september 2009

Pålitelige kilder

Det er ikke til å komme fra at mange av dere fortsatt bruker andre elevers skoletekster – gjerne funnet på nettet -som ressurser når dere skriver oppgaver. Det kan vise seg å være veldig dumt. Hvorfor? Fordi de ikke kan anses som pålitelige kilder. Hvem tror du kan mest om et emne – fagpersonen med lang utdanning i emnet, eller en elev som kanskje i beste fall kan gjengi noe fra læreboka eller forelesningen til læreren sin? Hvor stor er sjansen for at misforståelser og upresisheter sniker seg inn i en elevoppgave? Mange elever er veldig dyktige på sitt nivå, men det er ikke det samme som å være spesialist. Se hva Trude Løvskar ved Mediesenteret i Bergen sier om dette:

Hvem er forfatteren? Har han greie på det han skriver om?

Dersom du henter stoff fra en blogg eller en avisartikkel på nett, bør du sjekke hvem forfatteren er. Det er bortkastet å lese tekster som ”hvem som helst” har skrevet, dersom ikke disse tekstene kan lede deg videre til mer pålitelige kilder. Når du vil sjekke hvem en forfatter er, kan du spørre på biblioteket eller du kan gjøre et søk på nettet. (Les teksten i sin helhet på NDLA sine sider.)

Du gjør altså lurt i å droppe propaganda.net og daria.no som kilder nå. Da slipper du dessuten å bli fristet til å parafrasere andres oppgaver litt ukritisk, noe som forringer kvaliteten på teksten din. Finn andre alternativer, og husk å referere til kildene dine alle steder der det er relevant. God kildebruk er noe av det du skal lære av å skrive en fordypningsoppgave. Ikke kast bort denne muligheten til å bli mer kildebevisst. Du vil få igjen for det både nå og senere.

Foto: “Reliable”, CC-lisensiert av Hryck på Flickr

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails